fredag, april 1

kan jag resa med gipsad kroppsdel?

vi åkte med ryan air till alicante och när vi såg två normalstora hundar inne på flygplatsen, fast innan säkerhetskontrollen, började vi diskutera huruvida ryan accepterade hundar i kabinen. jag tyckte detta var intressant och kollade upp deras f.q.a. (frequent answered questions) där jag blev underhållen :-) rubriken syftar på en sån fråga och svaret på den är:

passagerare som reser med en del av överkroppen gipsad, från midjan och uppåt, behöver endast en sittplats för att resa.
vuxna passagerare som reser med hela benet gipsat måste betala för *tre stolar* totalt per resa, för att få resa. detta för att benet ska kunna placeras i högt läge under flygningen för att minska svullnaden. om gipset lagts på under de senaste 48 timmarna, måste det klippas upp längs med hela gipsbandaget. sista meningen undrar jag över.

om du inte hittar lediga stolar bredvid varandra, vänder du dig till kabinpersonalen som kan se till att du får flera stolar bredvid varandra.
ytterligare fog för skratt :-) stor mening att betala för tre platser för att kunna ha benet i horisontalt läge och sen få utspridda platser.

tillbaka till hundfrågan:
ledar- eller hjälphundar som passagerare medför får medfölja utan extra kostnad på godkända rutter förutsatt att de uppfyller pets-reseplanen. hundar som reser i flygplanets kabin måste sitta på golvet vid passagerarens fötter. högst fyra ledar-/servicehundar tillåts per flygning. ser framför mig hur en schäfer eller labrador ska sitta mellan benen hela flygningen eller leda passageraren till toaletten (och vänta utanför?!) :-)

kom också över ett för mig nytt begrepp i boken jag läser nu (kvinnan utan egenskaper av niklas ekdal): kastratsångare. är alltså barn som kastreras för att förhindra målbrottets inträde. bieffekter är säregen kroppsform: kroppslängd över medel, långa fingrar och tår, smala armar och överkropp samt bredare höfter (källa: wiki). enligt boken fanns en speciell form av kastrering där penis avlägsnas men testiklarna får vara kvar och detta orsakade en väldigt agressivitet som var användbar i krig. vissa dagar lär man sig mer än andra :-)

Inga kommentarer: